Thursday 15 May 2014

Malaysia Perlu Susun Semula Subsidi Untuk Yang Kurang Bernasib Baik - Najib

Datuk Seri Najib Tun Razak berpendapat Malaysia perlu menyusun semula dengan efektif strategi pembahagian subsidi kepada yang kurang bernasib baik di negara ini.

"Saya setuju dengan Bank Dunia, sejajar dengan keperluan Malaysia menyusun semula dengan berkesan pembahagian subsidi itu," kata Perdana Menteri dalam Twitternya Rabu malam.

Najib mengulas laporan Bloomberg berjudul 'Subsidi Minyak Mungkin Menghalang Perbelanjaan untuk golongan Termiskin,' menurut Bank Dunia.

Laporan itu berkata subsidi tenaga mungkin menghalang kerajaan dari Mesir hingga Malaysia daripada melakukan perbelanjaan yang cukup untuk program sosial yang akan membantu golongan miskin, kata bank itu dalam laporan yang disiarkan, Rabu.

Laporan itu menyatakan subsidi minyak adalah tertinggi di Timur Tengah dan Afrika Utara, iaitu lebih empat peratus daripada keluaran dalam negeri kasar (GDP).

Ini berbanding satu (1) peratus daripada GDP yang dibelanjakan untuk program bersih keselamatan sosial seperti pemindahan tunai bersyarat, tambah laporan itu.

--BERNAMA

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment